OneDrive vol: geen Vogeldagboek meer in de mailbox

Als u een Mailbox heeft van Microsoft (Hotmail, Outlook, Live, Office365 of een mailbox van uw werk), ontvangt u sinds kort wellicht geen Vogeldagboeken meer. En misschien ontvangt u helemaal geen e-mails meer, of alleen geen mail met bijlagen.
Dat kan komen omdat uw opslagruimte bij OneDrive vol is.
Uw mail wordt dan naar de afzender teruggestuurd met de foutcode 554 of 5.5.2, en de melding ‘Storage size exceeded’ of “Uw opslag is vol”.

Niet uw disk is vol (die schijf opruimen helpt dus niet) maar de disk bij Microsoft. Als u een Microsoft-licentie (abonnement) heeft, staat uw data op ‘OneDrive’: de ‘cloud’ van Microsoft.
Dat is gemeenschappelijke (‘gedeelde’) opslagruimte voor al uw apparaten:
– documenten, foto’s, films
– foto’s van uw telefoon
– foto’s van de telefoons van de andere gezinsleden
– bijlagen van uw e-mail
– alles wat nog in de prullenbak ligt, zolang die nog niet is leeggemaakt.

Als u een foto met uw telefoon maakt, kunt u die via OneDrive thuis meteen op uw computer zien. Die opslagruimte is wel beperkt tot ongeveer 5 GBytes bij een standaard Windows-licentie. Het kan meer zijn als u of uw bedrijf een grotere licentie heeft of als u ruimte heeft bijgekocht, of als Microsoft de beschikbare ruimte heeft veranderd. Ook bijlagen van uw e-mail worden daarin opgeslagen. Als al uw vakantiefoto’s van de afgelopen jaren in OneDrive staan, plus andere documenten, kan daar geen e-mail meer bij, dus kunt u ook geen e-mail meer ontvangen! Zoals Vogeldagboek.
Die e-mails stuiteren als ‘onbestelbaar’ terug naar de afzender. Als dit een paar keer is voorgekomen, wordt uw abonnement op Vogeldagboek automatisch beëindigd.

Controle
U kunt controleren of OneDrive vol zit, door uzelf een mail te sturen met een grote bijlage (vergeet niet deze weer te verwijderen).

Hoe lost u het probleem op of hoe voorkomt u dat OneDrive volstroomt?
– verwijder dubbele of mislukte foto’s
– verwijder documenten die u niet meer nodig hebt
eventueel: verplaats foto’s en/of documenten van OneDrive naar uw computer
– verwijder e-mail (met name die met grote bijlagen) die u niet meer nodig heeft
– maak de prullenbak van de e-mailbox leeg
– maak de prullenbak van OneDrive leeg
(Tip: bijlagen van mails kunt u bewaren door deze te kopiëren naar de schijf op uw computer, voordat u deze mail weggooit).

Wat precies te doen?

Eerst de e-mail:
– Open uw e-mail-programma (bijv. Outlook)
– Gooi oude e-mail weg, vooral mail met grote bijlagen
– Maak de afvalbak van de e-mailbox leeg: ‘Deleted items’, ‘Verwijderde e-mail’
– Beter nog: zorg met instellingen dat de prullenbak automatisch na bijv. 14 dagen wordt leeggemaakt. Waarschijnlijk kunt u dat instellen met de ‘properties’/eigenschappen van die map.

Vervolgens OneDrive:
– Open uw OneDrive-‘schijf’ op één van de volgende manieren
    * Ga naar onedrive.live.com, meldt u aan (rechtsboven) en klik op 5,5G van 5G gebruikt
    * Klik op het witte of blauwe wolkje in de onderste of linker balk van het scherm
    * Klik op het wolkje links binnen Outlook
– Klik op links; daarna ziet u de mappen. Doe het volgende per map apart:
– Verwijder bestanden die u niet meer nodig hebt: klik deze aan en dan het vuilnisbakje rechts bovenin
– Ga opnieuw naar het begin van OneDrive; het wolkje
– Ga via het poppenkopje (symbool) naar de mappen, en zoek de prullenbak
– Open de prullenbak: selecteer alle files en gooi deze (definitief) weg.

Nadat u deze problemen hebt opgelost, kunt u middels een ‘reply’ op een Vogeldagboek mij verzoeken de mailing weer voor u aan te zetten. Of meldt u zich opnieuw aan via de pagina aanmelden.

Blijven er problemen dan is er iets anders aan de hand: ga naar de pagina Aanmelden van een probleem.