Auteurs Uitgave |
Handboek Macrofotografie Natuurboeken worden beter en beter. De kennis over de natuur is de voorbije decennia enorm toegenomen, en dat vertaalt zich in prachtige uitgaven. Zoals het Handboek Macrofotografie. Het gaat over mogelijkheden en technieken om alles wat groeit en bloeit tot in de kleinste details in foto’s te vereeuwigen. Alle denkbare aspecten van detailfotografie komen uitgebreid aan bod, beschreven door ervaren fotografen. Het subtiele onderscheid tussen macro, close-up en detail laat ik buiten beschouwing. Daar gaan de auteurs wel uitgebreid op in. Maar what’s in a name? Ze besluiten om gemakshalve ‘alles’ maar macrofotografie te noemen. Detail of niet, het gaat erom te laten zien hoe mooi onze natuur (nog steeds…) is, of het nu gaat om registratiefotografie (de feitelijke situatie vastleggen) of via vindingrijke, creatieve fotografie. Macrofotografie biedt royaal de mogelijkheden om te experimenteren met allerlei vormen van dichtbij-fotografie. Het is een echt hándboek want alle facetten van macro worden diepgaand besproken. Niet alleen over de keuze van camera, macrolenzen, voorzetlenzen, tussenringen, hoekzoekers, focusrails, draadontspanners, draadloze ontspanners, klemmen enz., maar ook over statieven en flitsers. De informatie over deze twee belangrijke attributen vind ik enigszins onderbelicht. Want welk soort statief kan ik als (beginnend) macrofotograaf het beste aanschaffen? Op wat algemene adviezen na, krijg ik daarop geen antwoord. Dat geldt ook voor het gebruik van kunstmatige lichtbronnen. Natuurlijk kun je je afvragen of het gebruik van gefabriceerd licht bij dieren verantwoord is. Uit onderzoek blijkt dat de ‘gevaren’ hiervan beperkt blijven. Maar welke flitser en/of diffuser kan ik het beste gebruiken? Want verreweg de meeste fotografen/liefhebbers, zoals ik, zullen toch niet, zoals de verwoede macroïsten, met allerlei verschillende soorten lenzen en statieven en flitsers de natuur intrekken? De auteurs geven algemene informatie zonder duidelijke voorkeuren. Fotografen die het naadje van de technische kous willen weten, komen volop aan hun trekken. Hier en daar wellicht iets té technisch. Instellingen voor scherptediepte in de foto’s, over belichting, fotostacking (met maken van meerdere foto’s van een onderwerp met verschillende scherpstelpunten, prachtige techniek!), hoe vliegende insecten te fotograferen, of waterdiertjes in een cuvet, over high key en low key, bokeh enz. Het komt allemaal aan bod in dit prachtige boek. Bij de schitterende foto’s worden de camera-instellingen weergegeven, wat erg leerzaam is. De producties van PixFactory liggen mij na aan het hart: de insteek is om met liefde voor de natuur (voorbeeld: het hoofdstuk Verantwoorde macrofotografie) te genieten van al het moois dat Moeder Aarde ons te bieden heeft. Goedwillende professionals dragen via dit soort boeken hun kennis over op iedereen die al die pracht met hun eigen fotoapparatuur willen vastleggen. Een heerlijke hobby! En zonder de dominee of de bovenmeester uit te willen hangen, maar gelet op helaas vrij veel ervaringen: verstoor dieren niet (bijvoorbeeld door via het afspelen van geluid dieren uit hun ritme te halen), vertrap de flora niet, en spreek ‘boosdoeners/onwetenden’ vriendelijk aan op hun gedrag. AdG, 5 juni 2024
|
Handboek Macrofotografie
|